نحوه نصب صحیح و اصولی موزاییک واش بتن

نحوه نصب صحیح واش بتن

فهرست مطالب

خیلی از افراد در این باورند که واش بتن هم مانند هر نوع موزاییک و کفپوش های دیگری به صورت ساده با ملات ماسه و سیمان نصب می گردند و تمام. اما نه این باور غلط را از سر خود بیرون کنید زیرا قطعا با عدم رعایت نکات ساده گفته شده در این مقاله، قطعا بازدهی کمتری از محصول خود خواهید داشت. امروز در این مقاله کاربردی و کوتاه، نحوه نصب موزاییک های واش بتن را به صورت ساده و اصولی خدمت شما توضیح داده ایم. با خواندن این مقاله و انتقال نکات ذکر شده در این مقاله به استاد کار خود، به شما قول خواهم داد که قطعه اگر کیفیت جالبی هم نداشت، قطعا بازدهی بیشتری نیز خواهد داد. خیلی از افراد با باوری غلط و نصب اشتباه قطعات، خیلی زود اعلام می کنند که قطعه شکسته و یا خورد شده است و این را پای عدم کیفیت می گذارند. در صورتی که هر چقدر کیفیت این موزاییک حیاط بالا باشد، با نصب غیر اصولی، قطعا دچار لب پریدگی و شکستگی خواهد شد. حالا در ادامه همراه ما باشید که قدم به قدم به نحوه نصب اصولی و صحیح این قطعه اشاره شده است.

اقدامات قبل از اجرا واش بتن

قبل از اجرا موزاییک واش بتن، ابتدا باید همه موراد را کنار گذاشته و تمامی مصالح و دستگاه های مورد نیاز را تهیه کرده که البته در صورتی که استاد کار داشته باشید، قطعا دارای تمامی موارد مورد نیاز است. در ابتدا کار باید زیرسازی اصولی را انجام دهیم که در ادامه به بررسی دقیق آن پرداخته ایم.

 

اولین مرحله: زیرسازی صحیح و اصولی

یکی از مهم ترین و اصلی ترین قسمت های نصب موزاییک واش بتن، دقیقا همین مرحله زیرسازی صحیح و اصولی می باشد. در صورتی که زیر سازی به طور استاندارد صورت نگیرد، امکان شکسته شدن و لب پریدگی قطعات بسیار بالا می باشد. همچنین امکان اجرا موزاییک به صورت مستقیم به روی خاک وجود ندارد. در این بخش به بررسی دقیق، نحوه صحیح و اصولی زیرسازی موزاییک واش بتن پرداخته ایم که به شکل زیر می باشد:

یکی از شروط زیرسازی سالم و صحیح، داشتن یک مخلوط طبیعی در زیر کار است که شامل: قلوه سنگ در سایز های مختلف، شن، ماسه و … می باشد. در صورتی که از نخاله های ساختمانی در مخلوط زیر کار استفاده شود، امکان نشست به شدت بالا خواهد رفت و بعد از گذشت مدتی زمین نشست کرده، موزاییک ها به شکل بسیار زشتی در خواهند آمد. بعد از بررسی این مسئله و تایید این موضوع، روی مخلوط آب گرفته شده و در نهایت غلطک و یا کمپکت جهت تراکم مخلوط و خاک، زده می شود.

کامپکت خاک

با گذشت مراحل بالا به شکل درست، حالا با استفاده از دوربین و یا شلنگ تراز، شروع به تراز بندی و شیب بندی صحیح کف کار می شود و در نهایت با ملات ماسه و سیمان این زیرسازی صورت می گیرد تا یک سطح صاف و هموار تشکل شود. پس با انجام صحیح و نکات گفته شده بالا باید زیر سازی به صورت اصولی به همراه ملات ماسه و سیمان صورت گیرد. حتما به روی کار خود نظارت مستقیم داشته باشید تا نکات گفته شده توسط استاد کار رعایت گردد.

 

تشخیص نوع واش بتن تهیه شده

دقیقا تفاوت نحوه نصب موزاییک واش بتن با دیگر کفپوش های بتنی، در همین مرحله مشخص می گردد. موزاییک های واش بتن به دو روش افزودنی دار و بدون افزودنی تولید می شود. شما باید در وهله اول تشخیص دهید که موزاییک شما از نوع افزودنی دار است یا خیر ؟

بیشتر بخوانید  نحوه زیرسازی مناسب کفپوش های بتنی

تشخیص نوع واش بتن از روی ظاهر، کار دشواری است اما بهترین کار، خرید از منابع معتبر و بررسی این موضوع از طرف تولید کننده است. یعنی شما باید صحت افزودنی دار یا غیر افزودنی بودن این قطعات را از تولید کننده یا فروشنده بپرسید. اما خب به دلیل سوء استفاده برخی از افزاد غیر معتبر و فروختن واش بتن های غیر افزودنی دار به جای قطعه افزودنی دار بهتر است از منابع معتبر خرید خود را انجام داده و چند نکته کمک کننده نیز در صفحه واش بتن خدمت شما اعلام کردم که میتواند تفاوت واش بتن های افزودنی دار با واش بتن های غیر افزودنی دار را از روی ظاهر تا درصد کمی تشخیص دهید.

پیشنهاد می کنم صفحه “واش بتن” را مشاهده کنید

پس در یک جمع بندی کلی باید در اولین قدم بعد از زیر سازی اصولی، نوع واش بتن ما مشخص شده باشد که ملات زیر کار هرکدام متفاوت است و به شکل زیر است:

 

ملات زیر کار واش بتن افزودنی دار و نحوه ساخت آن

در صورتی که قطعه واش بتن شما به صورت رزینی و افزودنی دار تولید شده باشد، باید از 2 ملات در زیر کار استفاده نمود. ملات اول شامل ماسه، سیمان و آب می باشد که همان ملات ساده است که با ترکیب این موارد با هم تشکیل می گردد. ملات ثانویه شامل: سیمان سفید + سیمان سیاه + ماسه و پودر سنگ می باشد که این ملات باید به صورت عسلی باشد و از این رو به آن چسب بتن نیز می گویند.

دلیل استفاده از ملات دوم و علت عسلی بودن آن

به طور کلی قطعاتی که در متریال آن افزودنی های بتن استفاده می شود، گیرایی اولیه آن با ملات زیر کار حدود 80% است که به همین دلیل از ملات ثانویه استفاده می گردد. در همین جهت نیاز است زمانی که قطعات واش بتن به روی ملات قرار گرفت و با چکش به روی آن ها زده شد، به خوبی در ملات قرار بگیرد و ملات عسلی از بین درز ها بیرون زده و این درز ها را به طور کامل پر کند. پس به همین دلیل از ملات عسلی استفاده می نماییم.

واش بتن در حال اجرا

 

ملات زیر کار واش بتن بدون افزودنی و نحوه ساخت آن

در صورتی که قطعه خریداری شده به صورت غیر رزینی و به روش ساده تولید شده باشند، کاملا از ملات ساده ماسه و سیمان در ملات زیر کار استفاده می گردد که با ترکیب درست این ملات به نصب موزاییک ها می پردازیم.

یکی از علت های عدم استفاده از ملات ثانویه در واش بتن های بدون افزودنی، میزان گیرایی اولیه آن است که چیزی حدود 20% است که کاملا با نوع افزودنی دار متفاوت است.

 

نصب موزاییک واش بتن

پس از پایان مراحل گفته شده حالا به قسمت نصب صحیح و اصولی آن می پردازیم. ملات زیر کار را کشیده و قطعات با دقت بالا به ترتیب و نظم در کنار یک دیگر قرار گرفته و پس از نصب هر قطعه در صورتی که ملات به روی سطح موزاییک ریخته شده باشد را با دستمال پاک کنید.

 

نکات مهم درباره استاد کار و نصاب با سلیقه

همانطور که می دانید محصولاتی مانند واش بتن، موزاییک پلیمری و … کاملا فانتزی هستند و شکل ظاهری آن ها قبل و بعد از نصب باید به صورت تمیز و جذاب باقی بماند. در همین صورت استاد کار و یا نصاب باید با سلیقه و با نظم کامل اقدام به نصب قطعات کند.

بیشتر بخوانید  نحوه نصب صحیح و اصولی کفپوش های بتنی پرسی

یکی از نکات مهم و عدم رعایت آن توسط نصاب ها، دوغاب و ملات ریخته شده به روی قطعه است. در صورتی که ملات عسلی در نصب واش بتن های افزودنی دار به روی سطح قطعه بریزد، باید سریعا پاک گردد و اگر این نکته را استاد کار رعایت نکند و ملات روی محصول خشک شود، پاک کردن آن به شدت سخت خواهد شد و امکان آسیب دیدگی سطح کار در هنگام پاکسازی وجود دارد. در واش بتن های بدون افزودنی دار نیز همین موضوع صدق می کند و در صورتی که ملات به روی سطح قطعه ریخته شد سریعا باید پاک گردد. در همین جهت استاد کار باید با سلیقه و با نظم باشد تا به هیچ وجه این اتفاق رخ ندهد و هیچ گونه ملاتی به رو سطح کار ریخته نشود اما در صورتی که این مشکل رخ داد سریعا پاک گردد.

حتما و حتما به استاد کار و نصاب خود این نکات را انتقال دهید تا رعایت کنند. اکثر نکات گفته شده از تجربیات دیگر مشتریان است که در هنگام نصب به آن برخورد کرده اند و ما در این مقاله کاربردی خدمت شما قرار دادیم تا شما با دقت بیشتر و داشتن اطلاعات کافی جهت نصب، به این مشکلات بر نخورید.

واش بتن در حال اجرا - آبین بتن

مرحله پایانی، بندکشی صحیح و اصولی

همانطور که می دانید واش بتن ها به موزاییک سنگ برجسته نیز معروف هستند، البته این نکته قابل ذکر است که نوع ساب خورده آن نیز وجود دارد، اما به طور کلی توصیه می گردد از دوغاب جهت بندکشی استفاده نکنید و اگر می خواهید هیچ گونه درزی باقی نماند به روش زیر بندکشی را به صورت صحیح، اصولی، تمیز و بدون کثیف کاری سطح کار، انجام دهید:

با گذشت 24 ساعت از زمان نصب، در صورتی که موزاییک ها دارای سنگدانه با طیف رنگی روشن هستند، ماسه بادی الک شده و سیمان سفید و برای موزاییک های دارای سنگدانه با طیف رنگی تیره، ماسه بادی الک شده و سیمان سیاه را به صورت خشک با هم مخلوط کنید. حالا ترکیب به دست آمده را روی سطح موزاییک های اجرا شده ریخته و با یک جارو، جارو کشیده و این مخلوط را به داخل درز های موزاییک هدایت کنید و در نهایت مقداری آب به صورت بارانی روی موزاییک ها ریخته که باعث محکم شدن این مخلوط در بین درز ها شود، حالا بندشی و نصب شما کاملا به صورت صحیح و اصولی به پایان رسید، و سطح کار و نوع نصب را ببینید و لذت ببرید.

کلام آخر

همانطور که در ابتدا مقاله به شما گفتم، نحوه نصب از مهمترین نکات در استفاده از موزاییک است و تمامی آسیب دیدگی ها را نباید به پای عدم کیفیت گذاشت زیرا یکی از علل های آسیب دیدگی سریع کفپوش های بتنی زیرسازی نامناسب است. همانطور که به شما قول داده بودم تمامی نکات یک نصب صحیح، تمیز و اصولی به شما گفته شد و فقط کافیست این نکات را بعد از خرید واش بتن به استاد کار خود انتقال دهید و مرحله به مرحله کار را به صورت اصولی بررسی کنید تا متضرر نشوید.

اگر سوالی دارید حتما در قسمت دیدگاه ها برای ما بنویسید، امیدوارم که از این مقاله کاربردی و کوتاه لذت برده باشید.

گروه تولیدی صنعتی آبین بتن | تولید کننده انواع موزاییک و محصولات بتنی

کیارش نجفی

کیارش نجفی

4 سالی هست که به طور مداوم در قسمت دیجیتال مارکتینگ شرکت آبین بتن به مدیریت فضای مجازی و تولید محتوا اصولی و دقیق درباره محصولات و حوزه بتن کار میکنم و اطلاعات دقیق و درست در اختیار تمامی کاربران قرار میدهم و به پیشرفت اطلاعات عمومی درباره این حوزه در فضای مجازی کمک میکنم.

2 دیدگاه در “نحوه نصب صحیح و اصولی موزاییک واش بتن

  1. داریوش گفت:

    سلام وقت بخیر و ممنون از مطالب مفید شما ، برای بندکشی بجای ماسه بادی میشه از پودر سنگ استفاده کرد ؟

    1. کیارش نجفی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بسیار خوشحال هستیم که این مطلب برای شما مفید بوده است
      برای بندکشی فقط پودرسنگ کافی نیست و بایستی از سیمان سیاه در کنار پودرسنگ به صورت ترکیبی نیز استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

سبد خرید
منو