نحوه زیرسازی مناسب کفپوش های بتنی

نحوه زیرسازی اصولی و مناسب

فهرست مطالب

از آنجایی که بسیاری از مشتریان محترم جهت خرید موزاییک، از قطعات بتنی دارای افزودنی استفاده می کنند، اطلاعات کافی در مورد اجرا و نصب آنها را ندارند و در بسیاری از مواقع دیده شده که حتی بناها هم بی اطلاع بوده و درنهایت نتوانسته اند کار تمیز و با کیفیت تحویل دهند و مشکلاتی نیز در آینده گریبان گیر این عزیزان شده است.

نکته‌ای که در یک کفسازی سازی مطرح است این است که ۵۰ درصد، کیفیت محصول خریداری شده مطرح میباشد و ۵۰ درصد دیگر که بسیار مهم می باشد کیفیت زیرسازی و اجرای آن توسط مجری یا نصاب ماهر است، که  هم طول عمر کار بالا میرود هم ظاهر کار نیز آراسته و دلنشین خواهد بود.

پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا نحوه اصولی و درست زیرسازی رو یاد بگیرید و در کنار آن از عواقب زیرسازی نامناسب هم مطلع بشید !

نحوه زیرسازی اصولی و مناسب (دوغاب عسلی)

در ابتدا باید گفت جهت زیرسازی مناسب کفپوش های افزودنی دار مثل موزاییک پلیمری و واش بتن، ابتدا باید از یک ملات دوم به عنوان کروم بندی استفاده کرد و یک ملات دوغابی با غلظت عسل تهیه کرد و زمانی که قرار است موزاییک را روی ملات قرار دهند  از آن ملات عسلی ریخته می‌شود و بعد موزاییک قرار گیرد و با چکش روی موزاییک ضربه زده شود. در آخر باید دید این ملات عسلی از گوشه های موزاییک بیرون زده و قرار گرفته یا خیر که در اصل باید کاملا بیرون زده باشد.

به این روش بندکشی، روش دوغابی عسلی می گویند که برای موزاییک هایی که جذب اولیه پایین دارند و همچنین سرامیک ها استفاده میشود که درگیری ملات با موزاییک بیشتر شود.

بیشتر بخوانید  نحوه نصب صحیح و اصولی موزاییک پلیمری

فقط نکته‌ای که در ملات سازی باید رعایت شود : برای کروم بندی همان ملات ماسه سیمان با ماسه بنایی استفاده شود که ماسه بنایی دارای خاک نیز می باشد و باعث چسبندگی بیشتر می شود.

برای ملات عسلی باید از ماسه ریز دانه تر استفاده شود، زیرا قوام بیشتری داشته باشد. یعنی سعی شود که ماسه را الک شود و سیمان هم با توجه به رنگ موزاییک ها انتخاب شود. اگر موزاییک های ما سفید هستند از سیمان سفید به علاوه ماسه الک کرده استفاده شود اما اگر موزاییک‌های ما رنگ های تیره هستند از سیمان سیاه و ماسه الک شده استفاده شود.

در این ملات نیز می توانیم در این ملات عسلی از رزین های پایه آکریلیک یا چسب های بتنی پایه اکریلیک استفاده کنیم که بسیار می تواند در درگیری بتن قدیمی که همان موزاییک ما هست با  ملات جدید کمک کند.

بندکشی موزاییک ها در مسیر های پر رفت و آمد ماشین رو

نکته دیگری که میتوان در اجرای مناسب اشاره کرد، این است که  کفپوش هایی که در پیاده رو و مسیرهایی که رفت و آمد خودرو روی آن ها انجام نمی گیرد، می توان با فاصله با چمن یا با بند یا بی بند….. هر طور که دوست داریم نصب و اجرا کنیم، اما در مکان هایی که قرار است خودرو از روی کفپوش ها عبور کند، فقط و فقط باید با بندکشی ۳میل الی نیم سانتی اجرا شود، زیرا غیر این روش هیچ روش دیگری دوام لازم برای رفت و آمد خودرو را نخواهد داشت.

زمان اجرای بند کشی توسط مجری باید توجه داشته باشیم که بسیار تمیز بندکشی انجام شود و هیچ گونه ملاتی روی موزاییک ها ریخته نشود که پس از پایان کار اصلاً قابل پاک کردن نیست پس یا باید مانند بندکشی آجر با دقت و کامل اجرا شود یا باید بندکشی خشک انجام شود.

بیشتر بخوانید  نحوه نصب صحیح و اصولی کفپوش های بتنی پرسی

نحوه زیرسازی اصولی و مناسب (خشک)

در بند کشی خشک ماسه بادی با سیمان را به صورت خشک ادغام می کنند و لای بندها را پر می کنند و روی کار را کاملاً جارو می کشند که هیچ ملاتی نمانده باشد و آب را به صورت بارانی بر روی موزاییک ها می پاشند تا تمام درز ها و بندها را پر کنند  و اگر درزی و بندی خالی ماند مجدد این کار را تکرار می‌کنند تا کاملاً بندها پر شوند.

زیرسازی خشک

تمامی نکات گفته شده زمانی که به صورت دقیق و حرفه ای اجرا شود، به هیچ عنوان موزاییک ها لق نمی شود. اما اگر در این نکات در زیرسازی کفپوش بتنی (به خصوص موزاییک ها  رزین دار و افزودنی دار) این نکات اجرا نشود عواقب بدی در آینده خواهد داشت. از جمله مواردی که در صورت عدم اجرا زیرسازی نامناسب می توان به لق شدگی، جدا شدگی قطعات، تاب خوردگی، در نهایت شکستن و خرد شدگی قطعات بتنی و ضرر سنگین می توان اشاره کرد.

پس نتیجه می گیریم که یک اجرای مناسب می‌تواند بسیار در زیبایی و دوام و ماندگاری کفسازی ما اهمیت داشته باشد پس سعی کنیم از افراد توانمند و متخصص در نصب کفپوش ها استفاده کنیم

خوشحال خواهیم شد که اگر قصد خرید این محصولات را دارید، از کارشناسان مجموعه آبین بتن مشاوره و راهنمایی دریافت کنید و ای محصولات را با ضمانت خریداری کنید.

  • 02191300065
  • 02136070370
  • 02144000494

آبین بتن | تولید کننده انواع موزاییک و محصولات بتنی 

Picture of کیارش نجفی

کیارش نجفی

4 سالی هست که به طور مداوم در قسمت دیجیتال مارکتینگ شرکت آبین بتن به مدیریت فضای مجازی و تولید محتوا اصولی و دقیق درباره محصولات و حوزه بتن کار میکنم و اطلاعات دقیق و درست در اختیار تمامی کاربران قرار میدهم و به پیشرفت اطلاعات عمومی درباره این حوزه در فضای مجازی کمک میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

سبد خرید
منو