نحوه نصب صحیح و اصولی موزاییک پلیمری

نحوه نصب صحیح موزاییک پلیمری

فهرست مطالب

شاید فکر کنید که موزاییک پلیمری نیز مانند هر نوع موزاییک دیگری با ساخت یک ملات ساده، نصب و اجرا می شود. اما نه اینگونه نیست، این یک اشتباه محض است، زیرا بدون اطلاعات کافی درباره این محصول و نحوه اجرا آن، قطعا پس از اجرا بازدهی کمی برای شما خواهد داشت. در این مقاله کاربردی از 0 تا 100 نحوه نصب و اطلاعات کاربردی درباره نصب بهتر و در نتیجه بازدهی بیشتر به شما داده شده است که به شما قول می دهم با خواندن این مقاله و رعایت نکات گفته شده در آن، یک اجرا تمیز و قطعا بازدهی بالایی خواهید داشت پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

اقدامات قبل از اجرا موزاییک پلیمری

در مرحله اول جهت اجرا خوب و بازدهی بهتر، باید محصولی با کیفیت را تهیه کنید که در تمامی مقالات این نکته گفته شده است که حتما و حتما از منابع معتبر خرید خود را انجام دهید. بعد از خرید موزاییک و جهت اجرا، باید زیر کار خود را به طور کامل و اصولی و با توجه به نوع کاربری شیب بندی کرده و زیرسازی را کاملا صحیح انجام دهید. به طور ملی زیر کار در اولین وهله باید آماده اجرا شود. در ادامه نحوه درست و صحیح زیرسازی اصولی گفته شده است.

مرحله اول: نحوه صحیح و اصولی زیرسازی

از مهم ترین مراحل نصب، می توان به همین مرحله زیرسازی اشاره کرد. در صورتی که زیرسازی به صورت صحیح و اصولی صورت نگیرد امکان لق شدن موزاییک ها و در نتیجه شکستن و یا لب پر شدن آن ها وجود دارد. همچنین امکان اجرا موزاییک به صورت مستقیم به روی خاک وجود ندارد. در این بخش به بررسی و نحوه دقیق زیرسازی پرداخته ایم که به شکل زیر است:

جهت اجرا یک زیر کاری خوب، ابتدا باید در کف کار از مخلوط  کاملا طبیعی که شامل قلوه سنگ، شن و … است استفاده کنید. در صورتی که از نخاله های ساختمانی در زیر کار استفاده شود قطعا در آینده دچار نشست خواهد شد و در آخر تمامی موزاییک ها به شکل بدی در می آیند. پس از بررسی دقیق مخلوط زیر کار، ابتدا روی مخلوط ها آب گرفته و در مرحله بعدی باید غلطک یا کامپکت زده شود تا کاملا تراکم صورت گیرد.

دستگاه کامپکت

پس از مراحل گفته شده با استفاده از دوربین و یا شلنگ تراز، شیب بندی صورت گرفته و با استفاده از ملات ماسه و سیمان، کف محل پروژه را کامل با ملات پوشانده و در نتیجه شیب بندی و زیرسازی انجام میگیرد تا یک سطح صاف و هموار تشکل شود. پس در نتیجه با استفاده از ملات ماسه و سیمان، می توان زیر سازی را کاملا ساده انجام داد و در نتیجه زیرساخت کار ما به صورت اصولی انجام شده باشد که در آینده دچار مشکل نشود.

بیشتر بخوانید  نحوه نصب صحیح و اصولی کفپوش های بتنی پرسی

ملات مورد استفاده در زیر کار و نحوه ساخت آن

پس از پایان مرحله زیرسازی اصولی، حالا به مرحله نصب موزاییک پلیمری خواهیم رسید که مهم ترین قسمت آن ملات مورد استفاده آن است. ملات زیر کار مورد استفاده جهت اجرا موزاییک پلیمری با دیگر موزاییک ها مقداری متفاوت است، البته این نکته قابل ذکر است که در نصب واش بتن افزودنی دار نیز از این ملات استفاده می گردد.

جهت اجرا موزاییک پلیمری از 2 نوع ملات زیر کار استفاده می شود. ملات زیر کار اولیه شامل ملات ساده: سیمان، ماسه و آب می باشد که با ترکیب این مصالح به یکدیگر تشکیل می گردد. ملات زیر کار ثانویه شامل: سیمان سفید + سیمان سیاه + ماسه و پودرسنگ می باشد. ملات دوم باید کاملا به و به صورت عسلی باشد و به آن چسب بتن نیز می گویند.

علت استفاده از ملات دوم و دلیل عسلی بودن آن

به دلیل گیرایی بالا اولیه در کفپوش های بتنی تولید شده با افزودنی های بتن، که  چیزی حدود به 80% است، از ملات دوم یا همان چسب بتن استفاده می شود. این گیرایی در دیگر کفپوش های بتنی که بدون افزودنی تولید می شوند حدود 20% است و تفاوت نصب موزاییک پلیمری و دیگر موزاییک ها، کاملا در این مرحله مشهود شد.

به همین دلیل احتیاج داریم، زمانی که موزاییک پلیمری به روی ملات قرار گرفت و با چکش به روی آن ضربه زده شد، قطعه به خوبی و کامل داخل ملات زیر کار قرار گیرد و اتصال خوبی با سنگ های اسکوپ داشته باشد و این ملات عسلی به راحتی از درز های بین موزاییک ها بیرون زده و این درز ها را کاملا بپوشاند.

موزاییک پلیمری اجرا شده طرح سنگفرش

مرحله نصب موزاییک

پس از تهیه و ساخت ملات های گفته شده و همچنین زیرسازی صحیح اصولی، ملات ریخته شده و موزاییک روی آن قرار می گیرد و با زدن چکش روی آن ها، ملات از درز های بیرون زده و کاملا درز های بین موزاییک ها را می پوشاند و در آخر به همین شکل تمامی موزاییک ها در کنار یک دیگر قرار می گیرند تا به مرحله آخر می رسیم، اما قبل از مرحله آخر به یک نکته مهم ای اشاره کنم …

مشخصات یک استاد کار و نصاب خوب

همانطور که می دانید، موزاییک های پلیمری، کاملا یک قطعه بتنی فانتزی هستند که شکل ظاهری آن بسیار مهم است. به همین دلیل فردی که این موزاییک حیاط را انتخاب کرده، قطعا شکل ظاهری محوطه برای آن مهم بوده است. در همین جهت باید از استادکار و یا نصاب کاملا با سلیقه، دقیق و منظم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  نحوه نصب صحیح و اصولی موزاییک واش بتن

از نکات مهم نظم در هنگام اجرا می توان به این موضوع اشاره کرد: به دلیل عسلی بودن ملات زیر کار، پس از نصب، ملات از بین درز ها بیرون می زند. در صورتی که این ملات باقی بماند و خشک شود، پاکسازی آن به شدت سخت خواهد بود و در نتیجه هنگام پاکسازی امکان آسیب دیدگی شکل ظاهری قطعات وجود دارد. پس حتما و حتما از استاد کار با تجربه و با سلیقه، جهت اجرا موزاییک های پلیمری استفاده کنید.

عدم نظم استادکار حین اجرا موزاییک

مرحله آخر، بندکشی درست و اصولی

به دلیل طرح دار و آج دار بودن اکثر موزاییک های پلیمری، در استفاده از دوغاب تا حد ممکن خوداری فرمایید و بندکشی را به روش زیر انجام دهید:

پس از گذشت 24 ساعت از زمان نصب، در صورتی که موزاییک های شما سفید و یا با طیف رنگی روشن هستند، پودر سنگ و سیمان سفید و برای موزاییک های با طیف رنگی تیره، پودرسنگ و سیمان سیاه را به صورت خشک با هم مخلوط کنید. حالا ترکیب به دست آمده را روی سطح موزاییک های اجرا شده ریخته و با یک جارو، جارو کشیده و این مخلوط را به داخل درز های موزاییک هدایت کنید و در نهایت مقداری آب به صورت بارانی روی موزاییک ها ریخته که باعث محکم شدن این مخلوط در بین درز ها شود و پایان کار و از نحوه اصولی و تمیز کاری لذت ببرید.

کلام آخر

همانطور که در ابتدا مقاله به شما گفته شد، نحوه نصب اصولی و صحیح موزاییک های پلیمری به شما گفته شد. به شما توصیه می کنم حتما این اطلاعات را به نصاب و استاد کار خود انتقال داده و به شما قول می دهم که با رعایت نکات گفته شده بسیار بازدهی بالایی از موزاییک های پلیمری خواهید داشت. قطعا این مقاله کاربردی و کوتاه به شما کمک میکنه که بعد از خرید موزاییک پلیمری تمامی مراحل کار با نظارت دقیق شما، به صورت اصولی انجام شود.

اگر سوالی دارید حتما در قسمت دیدگاه ها برای ما بنویسید. امیدوارم از این مقاله کاربردی لذت برده باشید.

گروه تولیدی صنعتی آبین بتن | تولید کننده انواع محصولات بتنی و موزاییک

کیارش نجفی

کیارش نجفی

4 سالی هست که به طور مداوم در قسمت دیجیتال مارکتینگ شرکت آبین بتن به مدیریت فضای مجازی و تولید محتوا اصولی و دقیق درباره محصولات و حوزه بتن کار میکنم و اطلاعات دقیق و درست در اختیار تمامی کاربران قرار میدهم و به پیشرفت اطلاعات عمومی درباره این حوزه در فضای مجازی کمک میکنم.

5 دیدگاه در “نحوه نصب صحیح و اصولی موزاییک پلیمری

  1. ahmadr گفت:

    سلام بسیار عالی و کاربردی
    اگر امکانش هست آموزش صفر تا صد نصب را به صورت ویدیویی رو هم بزارید. درسته توضیح جامع و کامل بود ولی عملی یه دیگست
    خیلی ممنونم از سایت خوبتون

    1. کیارش نجفی گفت:

      سلام احمد عزیز
      حتما در برنامه ما هست و این آموزش را به صورت ویدئو دقیقا در همین صفحه قرار می دهیم و در اینستاگرام آبین بتن نیز آپلود خواهیم کرد.

  2. محمدرضا آزادی گفت:

    سلام وقت بخیر
    با رعایت تمامی نکات گفته شده در این مقاله، بعد از اجرا از محیط و پروژه خودتون لذت می برید زیرا تمامی نکات جهت اجرا اصولی، صحیح و با سلیقه گفته شده است. توصیه می کنم تمام نکات گفته شده در این مقاله را فقط به صورت خیلی خودمونی به استادکار خود منتقل کنید تا اجرا موزاییک پلیمری شما به بهترین نحو صورت گیرد. مرسی از آبین بتن

  3. محسن گفت:

    با سلام ما برای کف محوطه که قبلا بتن بوده موزائیک پلیمری 50 در 50 خریدیم آیا مقاومت عبور و مرور خودرو را دارد با ضخامت کم و اینکه تعدادی شکسته شده در اجرا مرددیم لطفا ارائه طریق فرمایید. با سپاس 09171172332

    1. کیارش نجفی گفت:

      سلام وقت بخیر
      تماس گرفته میشه خدمتتون قربان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

سبد خرید
منو