رزین و انواع آن

رزین چیست؟ - انواع رزین

فهرست مطالب

 

در این مقاله خواهید خواند که اصلا واژه رزین چیست و چه کاربردی دارد و همچنین رزین مورد استفاده در ساخت موزاییک سنگ مصنوعی کدام است و ساختار آن چیست؟

رزین

به شیره درختانی می گویند که معمولا در فصل بهار از بدنه درختان خارج می شوند. در گذشته از این شیره ها به عنوان چسب و ساخت چسب استفاده می کردند.

بطور کلی رزین برای پلیمر های طبیعی و غیر طبیعی به کار می رود. منابع طبیعی رزین ها معمولا، حیوانات، گیاهان و مواد معدنی هستند. این پلیمرها به راحتی شکل پذیر هستند اما دوام کمی خواهند داشت.

انواع رزین ها و بررسی آنها

بطور کلی به انواع مختلفی تقسیم می شوند که هرکدام کاربرد خاص خود را دارند که در ادامه به بررسی تک تک آنها می پردازیم.

رزین تبادل یونی

این مواد در فرآیند سختی آب، یون های سختی آور که شامل کلسیم و منیزیم را حذف می کنند و بجای آن سدیم رها می کند. بطور کلی این نوع خود به 3 دسته که شامل: کاتیونی، آنیونی، و میکس هستند تقسیم می شود.

رزین وینیل استر

این نوع رزین که از نوع ترموست است، تشکیل شده از واکنش های شیمیایی نوع اپوکسی با اسید های کربوکسیلیک غیر اشباع اتیلنی می باشد، که دارای خاصیت مکانیکی و شیمایی خوب و مقاوم در مقابل جدا شدگی هستند.

رزین پلی استر

این نوع رزین در امور صنعتی، تولید سنگ مصنوعی که شامل همان موزاییک پلیمری و واش بتن های ماشینی هستند می شود. همچنین در مجسمه سازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. نوع پلی استر در زمانی که با هاردنر(خشک کن) ترکیب می شود، حرارت آن پس از مدتی بالا می رود و حالت ژله مانندی به خود خواهد گرفت و پس از مدتی محکم می شود. زمانی که پلی استر سفت می شود، مولکول های آن به یکدگیر نزدیک شده و مقداری از آنها نیز تبخیر می گردد و در نتیجه حجم آنها بعد از بستن دچار کاهش می شود.

بیشتر بخوانید  جدول فانتزی چیست ؟ | مزایا، معایب، ویژگی و بررسی کامل

رزین پلی استر

به حالت مایع درآوردن پلی استر بعد از سخت شدن امکان پذیر نمی باشد. درجه مناسب جهت کار با این نوع رزین 20 درجه سانتی گراد می باشد. بوی پلی استر مایع زننده است و در صورتی که بیش از 5 کیلوگرم در روز مصرف شود باید محوطه دارای تهویه باشد. عمر نوع پلی استر در صورتی که مرغوب باشد 1 سال می باشد و معمولا باید در مکانی تاریک و خنک نگهداری می شود. رنگ های پودری مختلفی را می توان با این پلی استر ترکیب نموده تا در رنگ های مختلف بدست آید و همچنین در برابر نور تغییر رنگ نمی دهد.

رزین اپوکسی

اپوکسی نیز معمولا کارایی بسیار بالایی جهت تقویت، ترمیم و مقاوم سازی انواع سازه ها را دارد. همچنین در تولید انواع محصولات کامپوزیتی که تشکیل شده از اپوکسی و سخت شونده هاردنر هستند. همچنین از نوع اپوکسی در ساخت انواع قالب های مقاوم استفاده می شود. همچنین به علت چسبندگی خوب به انواع بستر ها، مقاومت شیمیایی، فشاری، کششی و خمشی بالا، استفاده گسترده ای در صنعت ساخت و ساز دارد.

در ضمن به دلیل عایق بودن در تولید انواع قطعات الکتریکی، صنعت خودروسازی و هوافضا دارد.

بیشتر بخوانید  مزایا و معایب موزاییک های ویبره ای + راهنمای خرید در کنار نکات مهم قبل از اجرا

رزین اکریلیک

نوع اکریلیک از عمده ترین رزین های مورد استفاده در رنگ های محلول در آب می باشد که یک لایه ضد آب و نازک بروی سطح چوب بوجود می آورد و مانع نفوذ آب و رطوبت می شود.

اکریلیک به 2 نوع تقسیم می شود:

ترموستو ترموپلاست که نوع ترموست با حرارت دادن سخت می شود اما نوع ترموپلاست با حرارت نرم خواهد شد. نوع اکرلیک ترموست، حفظ براقیت خوبی دارد و مقاومت شیمیایی بالایی نسبت به نوع ترموپلاست دارد. توع ترموپلاست دارای وزن ملکولی بالا و فاقد هر قسمت فعال می باشد. این نوع رزین بسیار الاستیک و شکل پذیر است.

رزین آلکیدی

معمولا آلکیدی در رنگ های روغنی بسیار مشاهده می شود. آلکیدی روغنی سطحی محکم و مقاوم را بروی چوب تشکیل می دهد که در برابر آب و رطوبت آن را مقاوم تر می کند. معمولا از این نوع رزین در رنگ های چوب هایی که در معرض رطوبت و آب هستند استفاده می شود.

نکته مهم این است که این نوع رنگ ها خصلت هواپذیری را دارا نمی باشند. زمانی که رطوبت به چوب برخورد می کند و همزمان از این رزین استفاه شود، بعد از خشک شدن رنگ ها تاول زده و بلند می شوند. کاربرد دیگر این نوع رزین بازسازی چوب های قدیمی رنگ شده نیز می باشد.

این مقاله، راهنمای کوچکی در رابطه با رزین و همچنین آشنایی و معرفی رزین مورد استفاده در صنعت موزاییک سازی می باشد.

گروه تولیدی صنعتی آبین بتن | تولید کننده انواع قطعات بتنی و سیمانی

منبع: ویکی پدیا

Picture of کیارش نجفی

کیارش نجفی

4 سالی هست که به طور مداوم در قسمت دیجیتال مارکتینگ شرکت آبین بتن به مدیریت فضای مجازی و تولید محتوا اصولی و دقیق درباره محصولات و حوزه بتن کار میکنم و اطلاعات دقیق و درست در اختیار تمامی کاربران قرار میدهم و به پیشرفت اطلاعات عمومی درباره این حوزه در فضای مجازی کمک میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

سبد خرید
منو